חסרונות ייעוץ ההשקעות בבנק

למרות שקיימות היום מגוון אפשרויות לקבלת ייעוץ וניהול השקעות, עדיין הייעוץ הבנקאי הוא הפופולארי ביותר. הייעוץ הבנקאי זמין, נוח, אישי, והבנק עצמו נתפס כגוף סולידי ובטוח, מה שהופך את האלטרנטיבות, עבור רוב המשקיעים, ללא רלוונטיות.

היעוץ הבנקאי מנצל את היתרונות הנ"ל ובעזרת הוספת חוסר ידע והבנה של הציבור ועמלות גבוהות, הוא מהווה אחד ממוקדי הרווח החשובים של הבנקים.

כל מי שפונה ליועץ ההשקעות בבנק צריך לזכור את הדברים הבאים:

  1. היועץ עובד עבור הבנק (שמשלם לו את המשכורת).
  2. היועץ נמדד באופן שוטף ע"פ גודל ההכנסה שהוא מייצר לבנק מפעולות הייעוץ, ולכן יש לו עניין  להניע את הלקוח לבצע פעולות בני"ע.
  3. ליועץ בבנק חובה לבצע כמות מסוימת של שיחות ייעוץ יזומות (שהן בפועל שיחות שיווק). ברוב הבנקים מדובר על 100 – 200 שיחות לחודש לכל יועץ. בפעם הבאה שהיועץ יתקשר כבר תבינו…
  4. ליועץ אין עניין למצוא ללקוח את מוצר ההשקעה המתאים במחיר הנמוך ביותר האפשרי, אלא את המוצר במחיר הנמוך ביותר כל עוד הוא לא מפחית מרווחי הבנק. המשוואה פשוטה: כל שקל שחוסך הלקוח הוא שקל שהפסיד הבנק.
  5. גובה עמלות ני"ע בבנק ודמי ניהול חשבון ני"ע הם מופרזים ועומדים על 0.6% – 0.7%. רוב הלקוחות לא מודעים שעמלות אלה נתונות למיקוח, ולבנק קל לנצל את חוסר הידיעה. גם כאשר לקוח דורש הנחה בעמלות הבנק ומקבל אותה (ללא שום מאמץ), עדיין העמלות המעודכנות יקרות במאות אחוזים ממה שניתן לקבל בפועל. גם ללקוחות המודעים לעמלות קשה להשיג הפחתה משמעותית עקב חסמי מעבר גבוהים מבנק לבנק. הבנק יודע שהלקוח לא יעזוב כ"כ מהר ומנצל זאת.
  6. ברירת מחדל – אחרי תקופה מסוימת, בד"כ שנה, מבוטלות באופן אוטומטי כל ההטבות שניתנו ללקוח וחוזרות לרמת ברירת המחדל הגבוהה שלהן.
  7. התניית הנחות בביצוע פעולות. לעיתים מתנה הבנק מתן הנחה בביצוע כמות פעולות מינימאלית. התניה זו אינה כתובה בשום מקום אך יועצים אומרים זאת בע"פ ללקוח.
  8. פק"מ – פקדונות ותוכניות חסכון למיניהן הן אפיק השקעה החביב ביותר על הבנק. מרווחי הריבית עצומים ואם הפקדון או תוכנית החסכון נסגרה לתקופה ארוכה מה טוב מבחינת הבנק.
  9. היועץ ימליץ בעיקר על קרנות נאמנות. הסיבה העיקרית לכך היא שהבנק מקבל עליהן עמלת הפצה מהגופים המנהלים.
  10. יועץ ההשקעות בבנק נתון תחת רגולציה כבדה של רשות ני"ע וע"פ חוק אינו יכול לבטח את עצמו, ולכן אין לא שום רצון או עניין להיות יצירתי ומקצועי מול הלקוח, אלא רק לעשות את המינימום הנדרש ממנו ו-"לחזור הביתה בשלום".
  11. היועץ מבצע פעולות ע"פ מערכות מחשוב בנקאיות וכמעט שאין לו דרגות חופש לקבל החלטות. חלק ממערכות אלו הן מערכות דירוג ני"ע וקרנות נאמנות שאיכותן ומידת התאמתן ללקוח אינה ברורה, ושמסתמכות על נתונים הסטוריים.
  12. להשקעה בני"ע בבנק יש חסרונות מיסוי משמעותיים לעומת השקעה במוצרים אלטרנטיביים כגון פוליסות חיסכוןקופות גמל להשקעה ותיקון 190.

ייעוץ השקעות בנקאי הוא ייעוץ בעייתי, לא אובייקטיבי ויקר מאוד, והסיבה העיקרית שהוא ממשיך לשגשג היא חוסר מודעות ופתיחות של הלקוחות לאלטרנטיבות הייעוץ הנוספות הקיימות, חוסר ידע של הלקוחות וחסמים שהבנקים מעמידים בפני הלקוחות. ייעוץ כזה פוגע לאורך זמן בתשואת התיק, ומצטבר לאורך השנים לסכומי כסף משמעותיים. ללקוח כדאי להיות מודע בכך, ולמרות הרתיעה של רבים מעיסוק בעניינים פיננסיים, כדאי להקדיש לכך מעט תשומת לב ומחשבה שתחסוך כסף רב, ועשויה לשפר מהותית את תשואת תיק ההשקעות לאורך השנים.