משכנתה היא העסקה פיננסית המשמעותית ביותר של משק בית, הן מבחינת ההיקף הכספי, הן מבחינת טווח הזמן והן מבחינת המורכבות שלה. בישראל שיעור רוכשי הדירות הפונה לייעוץ משכנתה חיצוני לבנקים למשכנתאות נמוך מאוד בגלל חוסר מודעות לשרות, הסתמכות על קרובי משפחה ומכרים ש"מבינים", וחוסר נכונות לשלם עבור השרות. התוצאה היא שחלק ניכר מנוטלי המשכנתאות נוטל משכנתאות יקרות משמעותית לעומת התנאים שיכול היה להשיג במידה והיה משתמש בשרותי ייעוץ חיצוניים. מה שנראה זול (חסכון כספי של כמה אלפי שקלים בתשלום ליועץ משכנתאות), הופך, ללא ידיעה של נוטל המשכנתה, לקנס ארוך ומתמשך של עשרות ומאות אלפי שקלים.
קיימים עשרות מסלולים ושילובים למשכנתה, ועל מנת לבנות את התמהיל הנכון ביותר ללקוח יש צורך במידע רב ככל האפשר על מצבו הפיננסי, ולנסות להעריך את מצבו הפיננסי העתידי (ירושות, שינויים בשכר). בנוסף יש צורך לנצל את שיעורי הריבית הקיימים בשווקים על מנת להחליט לאילו מסלולים לנתב את ההלוואה. לדוגמא, במידה ושיעור הריבית במשק נמוך יש לשקול קיבוע של הריבית לטווח ארוך, ובמידה והוא גבוה יתכן ותהיה עדיפות למשכנתה בריבית משתנה. בנוסף קיימות גם מגבלות שמטיל בנק ישראל בנוגע להיקף הכספי שמותר לבנק למשכנתאות להלוות בחלק מהמסלולים, דבר שהופך את תהליך בניית תיק המשכנתה למורכב אף יותר.
לסיכום, משכנתה נכונה היא משכנתה המתוכננת ע"פ מגוון רחב של שיקולים ומגבלות, שלרוב רובם של נוטלי המשכנתאות אין את הידע ואת הנגישות למידע הנחוצים על מנת שיוכלו לבנות את התמהיל הנכון עבורם.