ניוד קופות גמל וקרנות השתלמות

קופות גמל וקרנות השתלמות הן תוכניות השקעה לטווח בינוני וארוך המאפשרות הפקדת כספים פטורה ממס עד תקרה הקבועה בחוק. קיימים גופים רבים המנהלים קופות גמל וקרנות השתלמות  תוך שונות גבוהה בתשואות, בדמי הניהול ובאיכות ניהול.

השקעה בקופת גמל או בקרן השתלמות אינה "חתונה קתולית" עם הגוף המנהל אותה. כיום ניתן לבצע בקלות רבה תהליך של ניוד קופות גמל וקרנות השתלמות בין הגופים המנהלים, תוך שמירה של הותק והזכויות שנצברו.

מתי לנייד לגוף מנהל אחר?

1.   תשואות – אם התשואות לאורך זמן ממוצעות או נמוכות מהממוצע של קופות וקרנות בעלות רמת סיכון דומה. ניתן לבדוק באתר גמל נט של משרד האוצר את התשואות לטווחי זמן שונים: 12 חודשים אחרונים, 3 שנים אחרונות ו- 5 שנים אחרונות.  רצוי לשקלל את כל טווחי ההשקעה ולא להסתמך רק על אחד מהם.

2.   איכות הניהול – באמצעות אתר גמל נט ניתן לבדוק את מדד השארפ של הקופות והקרנות, המעיד על איכות הניהול. ככל שהמדד גבוה יותר הניהול טוב יותר. הבדיקה צריכה להיות השוואתית מול ממוצע השוק ומול הקרנות והקופות שאליהן שוקלים לנייד.

3.   דמי ניהול – דמי הניהול המקסימליים בקופות גמל  עומדים על 1.05% לשנה, ובקרנות השתלמות על 2%. כיום אין סיבה לשלם יותר מ- 0.8%, בכפוף לסכום הצבור. למרבה הצער רבים מהחוסכים נותנים משקל יתר לפרמטר זה על חשבון הפרמטרים האחרים.

על מנת להחליט אם קיימת כדאיות לנייד, חובה לשקלל את כל הפרמטרים הנ"ל. בגלל מורכבות הנושא וכדי להימנע מטעויות, מומלץ להיעזר באיש מקצוע הבקיא בתחום.